مسئله491: اوّلين عمل از اعمال حجّ تمتّع، احرام حج است که از جهت واجبات و
محرّمات و مستحبّات و مکروهات و ساير جهات با احرام عمرۀ تمتّع يکسان است و فقط از
حيث نيّت و زمان و مکان، با احرام عمرۀ تمتّع تفاوت دارد.
نيّت
احرام حج
مسئله492: احرام بايد براي حجّ تمتّع و با
قصد قربت باشد.
مسئله493: لازم نيست نيّت به زبان آورده
شود بلکه همين مقدار که در نظر حجگزار باشد همين عملي که همه انجام ميدهند را به
جا آورد، کفايت ميکند. حتي اگر نظر تلفّظ هم خطا کند، اشکال ندارد.
زمان و
مکان احرام حج
مسئله494:
زمان احرام حج، بعد از تمام
شدن عمرۀ تمتّع است
تا زماني كه بعد از احرام، وقت کافي براي رسيدن به وقوف اختياري
عرفه باشد. ولي بهترين وقت
احرام حجّ تمتّع، روز ترويه(هشتم ذيالحجّه) است.
مسئله495:
محلّ احرام حج، شهر مكّۀ
مكرّمه است و در هر موضع
از شهر مکّه حتّي نقاط تازهساز، كفايت ميكند. ولي مستحبّ است در مسجدالحرام و نزد مقام حضرت
ابراهيم«سلاماللهعلیه»يا
در حجر حضرت اسماعيل«سلاماللهعلیه» باشد.
ترک
احرام حج
مسئله496:
اگر کسي عمداً بدون احرام به
عرفات برود، بايد برگردد
و از مكّه محرم شود و اگر تا وقتي که براي وقوف عرفات و مشعر وقت دارد، برنگشت
يا نتوانست برگردد، حجّ او باطل است.
مسئله497: اگر حجگزار به واسطۀ فراموشي يا ندانستن مسئله يا عذري، محرم نشود و به عرفات
برود، اگر ميتواند بايد برگردد
و از مكّۀ مكرّمه محرم شود و اگر مشقّت دارد، بايد از همانجا كه متوجّه شده محرم شود و اگر بعد از
تمام شدن حج متوجّه شود، حجّ او صحيح
است.
مستحبّات
احرام حج تا وقوف در عرفات
مسئله498:
علاوه بر اموري که به عنوان مستحبّات احرام عمره
بيان شد، انجام اعمال ذيل نيز در احرامحج، مستحبّ است:
1 ـ مستحبّ است پس از اينکه شخص
احرام بست و از مکّۀ مکرّمه بيرون آمد همين که بر ابطح مشرِف شود، به آواز بلند
تلبيه بگويد، و چون متوجّه مني شود بگويد:
«اللَّهُمَّ إِيَّاكَ أَرْجُو وَ
إِيَّاكَ أَدْعُو فَبَلِّغْنِي أَمَلِي وَ أَصْلِحْ لِي عَمَلِي» [1]
2 ـ و با تن و دل آرام و با
تسبيح و ذکر حقتعالي برود و چون به مني رسيد بگويد:
« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَقْدَمَنِيهَا صَالِحاً فِي
عَافِيَةٍ وَ بَلَّغَنِي هَذَا الْمَكَانَ»
پس
بگويد:
«اللَّهُمَّ وَ هَذِهِ مِنًى وَ هِيَ مِمَّا مَنَنْتَ بِهِ
عَلَى أَوْلِيَائِكَ مِنَ الْمَنَاسِكِ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى
مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَمُنَّ عَلَيَّ فِيهَا بِمَا مَنَنْتَ عَلَى
أَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُكَ وَ فِي قَبْضَتِكَ» [2]
3 ـ چون به عرفات متوجّه شود
اين دعا را بخواند:
«اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ وَ إِيَّاكَ اعْتَمَدْتُ وَ
وَجْهَكَ أَرَدْتُ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُبَارِكَ لِي فِي رِحْلَتِي وَ أَنْ
تَقْضِيَ لِي حَاجَتِي وَ أَنْ تَجْعَلَنِي الْيَوْمَ مِمَّنْ تُبَاهِي بِهِ مَنْ
هُوَ أَفْضَلُ مِنِّي» [3]
مسئله499: مستحبّ
است حجگزار شب عرفه را در مني مشغول عبادت باشد و بهتر آن است كه
عبادات و خصوصاً نمازها را در مسجد خيف به جا آورد. و بعد از طلوع آفتاب به عرفات برود و مستحبّ است تا آفتاب طلوع نكرده از وادي
محسّر رد نشود.
مراحل
خروج از احرام حج
مسئله500: محرّمات احرام حجِّ تمتّع، به
تدريج و در سه مرحله، حلال ميشود:
مرحلۀ
اوّل: بعد از حلق يا تقصير در مني که به وسيلۀ آن همۀ محرّمات احرام ـغير از بويخوش
و التذاذجنسيـ حلال ميشود.
مرحلۀ
دوّم: بعد از انجام طواف حج و نماز آن و به جا آوردن سعي صفا و مروه، استعمال بوي
خوش حلال ميشود.
مرحلۀ
سوّم: بعد از به جا آوردن طواف نساء و نماز آن، التذاذ جنسي از همسر نيز حلال ميگردد.
تعيين
روز عرفه و عيد قربان
مسئله501:
حجّاج بايد براي تعيين روز عرفه و عيد قربان و
ساير ايّام حج، تابع اعلام کشور ميزبان باشند و هماهنگ با ساير حجّاج عمل کنند. و
لازم نيست شيعيان در اين امور تحقيق کنند و نبايد به شک يا گمان خود اعتنا نمايند،
بلکه اگر بر فرض نادر يقين به خلاف کنند، انجام اعمال در همان ايّام صحيح است.
پی نوشت ها:
[1]. الكافي، ج 4، ص 460
[2]. من لايحضرهالفقيه، ج 2، ص 537
[3]. الكافي، ج 4، ص 461